آشنایی با سامانه پدافند هوائی رولند ( Roland)
 
موشک رولند یک سیتم پدافند موشکی کوتاه برد زمین به هوا محصول آلمان و فرانسه است.
توسعه سیتم پدافندی رولند در سال 1964 به عنوان یک طرح مشترک میان Aérospatiale فرانسه و MBB آلمان آغاز شد.که بعدا هر دو تحت شرکتی بنام Euromissile این طرح و طرح های دیگر موشکی را شروع کردند.اولین نسخه موشک پدافندی سام رولند موفق شد در ژوئن 1968 شلیک شود. گرچه یک نمونه از رولند در سال 1970 طرح ریزی و برنامه ریزی شده بود که برد آن بیشتر شود و مخصوصا برای انواع آب و هوای جوی ساخته شود. سرانجام سام رولند برای شرایط جوی صاف در سال 1977 وارد ارتش فرانسه شد و تا 1978 که مدلی که با همه شرایط جوی سازگار بود یعنی رولند 2 در خدمت ارتش آلمان بود. رولند یک سیستم پدافندی است که خیلی کم حجم و متراکم است به صورتی که تمام سیستم را میتوان توسط یک وسیله نقلیه حمل و جابه جا کرد.
 
رولند-2 سوار بر روی شاسی خودرو AMX-30
 
 
 
موشک رولند از یک لانچر لوله ای شکل شلیک میشود به طوری که دهانه رو به بالا قرار میگیرد.موتور موشک هم از سوخت جامد استفاده میکند. بعد از شلیک فورا باله های کوچک صلیبی شکل موشک باز میشوند.بعد از آن باله ها ثابت میشوند و رولند از آن به بعد توسط پره های جت کنترل می شوند. 
 
موشک رولند توسط یک سیستم نیمه اتوماتیکرادیویی هدف گیری در طول خط کنترل میشود و به سمت هدف هدایت میشود و در جایی نزدیک هدف کلاهک 6.5 کیلوگرمی انفجاری آن منفجر خواهد شد. اساسا دو نگارش از موشک رولند وجود داشت. در هردو نگارش اهداف با نزدیک شدن به برد 16 کیلومتری رادار پالس داپلر رولند پیدا می شوند و به محض هدف تعیین و احساس خطر وسیله نتقیله ایی که رولند را حمل میکند متوقف میشود و اهرم لوله موشک را به سمت هدف تغییر میدهد و شلیک میکند. در شرایط جوی مساعد اپراتور رولند 1 هدف را در یک دید بصری تراک میکند و به محض اینکه هدف به فاصله 8000 متری برسد شلیک میکند حداقل برد در این مورد 500 متر است. در چنین شرایطی اپراتور مجبور هست که هدف را با دید کنترل کند و مسیر موشک را برای شلیک تعیین کند. او میتواند که سیستم مادون قرمز موشک را فعال کند و همچنین میتواند با کنترل رادیویی مناسب زمان انفجار کلاهک را تعیین کند. 
 
رولند-2 سوار بر روی شاسی خودرو Marder 
 
 
سیستم رولند 2 احتیاج به هیچ اپراتوری ندارد و به این صورت که خودکاراست. جدید ترین اطلاعات جهت هدف ذخیره میشوند. چون این اطلاعات از یک رادار ردیابی مخصوص کسب میشوند. اگر هدف وجود داشته باشد ( و در برد باشد) سیستم موشک را در طول آنچه که ردیابی کرده است هدایت میکند. رولند 2 میتواند از فاصله 20 متر تا 5500 متر رهگیری کند. 
 
 
برنامه ارتش آمریکا در مورد رولند در سال 1974 شروع شد زمانی ارتش میخواست یک سیستم پدافندی کوتاه برد داشته باشد.بعدا پدافند رولند 2 در ژانویه 1975 به Hughes اطا شد.قرادادی هم میان آن و امریکا عقد شد که از این سیستم یک ورژن بنام رولند امریکایی نامیده شود(گاهی اوقات). موشک تحت لیسانس توسط بوینگ و Hughes ساخته شد و نام XMIM*115A را به خود گرفت.با سازگار کردن سیستم امریکایی با موشک پدافندی رولند رادار ردیابی هدف جدیدی طراحی شد که برد آن بیشتر و در مقابل امواج مزاحم (نویز ها) مقاوم تر بود. 
اساسا ارتش امریکا رولند را بر روی شاسی M109 زیاد استفاده میکرد اما بعدا پذیرفتند که از M812 A1 که یک ماشین 5 تنی بود و رولند را حمل میکرد استفاده شود. به هر حال اروپایی و امریکایی ها سیستم رولند را نگداری کردند . بنابراین موشک های امریکایی از لانچر های اوپایی شلیک میشدند و برعکس! اولین شلیک XMIM-115A امریکایی در فوریه 1978 شلیک شد.
 
رولند-2 سوار بر روی شاسی کامیون Xmim-115

 

 
ارتش ایلات متحده امریکا بعد از ارزیابی و مطالعت بر روی این سیستم پدافندی یک نوع نگارش از آن را تولید کرد ولی آن را برای مقایس وسیع و عملیاتی اجرا نکرد. 
رولند یکی از معدود سامانه های موشکی خارجی است که برای ارتش ایالات متحده خریداری شده است.تا بحال 4 مدل مختلف از آن ساخته شده است
این موشک دیگر در آلمان-آمریکا ویا عراق استفاده نمی گردد.گفته میشود که یک موشک عراقی رولند موفق به سرنگونی یک هواپیمای آ-10 تاندربولت 2 در آغاز جنگ عراق شد هر چند که این ادعا تایید نشده است.تکخال نیروی هوایی ایران-عباس دوران-توسط یک موشک رولند بر فراز بغداد مورد اصابت قرار گرفت.
 
 
مشخصات:
موتور: سوخت جامد دو مرحله ای
وزن:67کیلوگرم
طول:2.4متر
سرعت:1.6 ماخ
برد: 8000 متر
ارتفاع پرواز: 5500متر
سرجنگی:6.5 کیلوگرم ماده با قابلیت انفجاری بالا
هدایت:ردگیری راداری
تعداد خدمه : سه نفر 
تعداد موشک قابل لود بر روی ماشین لانچر:2عدد 
 
برد شناسایی هدف:16500متر(توسط رادار مربوطه) 
حداکثر زمان قابل عکس العمل هدف:4-10 ثانیه 
حداکثر زمان پرواز موشک:1.بلافاصله پس از شلیک:8-10 ثانیه 2.هنگام پرواز به سوی هدف:2-6 ثانیه 
زمان بارگذاری مجدد: تقریبا 10 ثانیه 
احتمال اصابت به هدف:80% 
کلاهک جنگی:خالی ومیتواند با انواع مهمات پر شود(متغیر) 
ردکیری وکنترل موشک:توسط امواج رادیویی RF SACLOS or CLOS
رادار:زیمنس یا تامسون 
 
مدت زمان جابه جایی ونصب:3 دقیقه 
 
شاسی حامل: 
AMX-30 
Marder  
Xmim-115 
و یا میتواند روی زمین ثابت نصب شود. 
 
برای رولند-2 سه حالت برای تشخیص اهداف میتواند وجود داشته باشد:
1-مادون قرمز
2-حالت راداری
3-حالت دستی رولند-2 قابلیت تشخیص اهداف دوست و دشمن را دارد. 
 

 
کاربران :
 آرژانتین   
 برزیل   
 فرانسه   
 آلمان (فاز جداگانه ای خارج خواهد شد توسط LFK NG جایگزین) 
 عراق 
 نیجریه   
 قطر   
 اسلوونی   
 اسپانیا 
 ایالات متحده آمریکا - که قبلا توسط گارد ملی ارتش آمریکا استفاده می شود
 ونزوئلا   
 

 


نظرات شما عزیزان:

ابو
ساعت17:22---24 ارديبهشت 1393
دستت درد نکنه خیلی خوب بود

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



ارسال توسط ADOLF
آرشيو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبي
تقويم
وضعيت آب و هوا
لينک
------------------------------ ******* ------------------------------
+ strUrl +